lördag 20 december 2014

Gravad Bowmoreöring!

Julförberedelser i Brynjaköket! Årets gravade fisk blev en Väneröring. Körde tre fina filébitar med traditionell blandning av salt, socker,  krossad rose- och vitpeppar. Massor av färsk dill ska till!  Ett intressant tips som jag lärt mig av Petter är att dra i en halv deciliter whisky i påsen.  I år slog jag till på en extra rökig sort. En 12-årig Bowmore. Ska bli roligt att provsmaka dan före dan!  Har kört hela klabbet i vakuumpackaren. Detta är ett bra tips eftersom fisken håller den fina färgen bättre då syret är borta ur påsen under gravningen. Lycka till om du provar!

Förbereder också den rökta fisken vilket i år blir en hel röding. Den har jag dränkt i 10 %-ig saltlag. Där ska den ligga i 23 timmar innan den sköljs av och varmröks vid så låg temperatur som möjligt. Jag röker mindre mängder fisk i Webergrillen. Blötlägg hickoryflis och stoppa det i ett paket grillfolie. Lägg flispaketet på glödande kolbädd. Lägg in fisken i en aluminiumform när flisen börjat ryka! Peta lite med en kniv för att kolla när fisken är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar